Piše Nikola Konrad: Uticaj povećanja broja ekoloških vozila na smanjenje zagađenja u Srbiji
Srbija je zemlja sa prosečnom platom od oko 400-500 evra, ali i sa oko
260 automobila na 1000 stanovnika.
Prema skorašnjim statističkim podacima u Srbiji ima preko dva miliona automobila, a veći deo ovog broja čine oni stariji od 15 godina. Od toga je tek oko 200 električnih i oko 1500 hibridnih vozila.
Ne
treba posebno naglašavati koliko starost automobila utiče na emisiju otrovnih
gasova, čime zagađenost vazduha u Srbiji, pored neadekvantno rešenih sistema
grejanja na čvrsto gorivo, podiže u sam svetski vrh.
Uzimajući
u obzir kupovnu moć, većina stanovnika nije u mogućnosti da priušti sebi nov
automobil, pa se najčešće odlučuju za kupovinu polovnog. Uglavnom se dolazi do
računice da je prosečna vrednost automobila oko 3000 evra. Sve ove činjenice
pokazuju da je kupovina i novog a kamoli električnih vozila za mnoge nedostižna.
Država
jeste definisala subvencije, pri kupovini ali su one, nažalost okrenute ka
malom broju fizičkih i pravnih lica, obzirom da se odnose na kupovinu
isključivo novih vozila, čija cena je u proseku više od 20 hiljada evra.
Najjeftiniji
električni automobil, dvosed, bez prtljažnika, koji spada u kategoriju
četvorocikala (maksimalna brzina 60 km/h, sa
autonomijom od 100km) košta oko čak 8500 evra, što predstavlja dvogodišnju
prosečnu zaradu.
Subvencije
za vozila sa hibridnim motorima iznose od 2500
evra (obična) do 3500 evra ( za plug-in).
Za
električna putnička i laka teretna vozila subvencija iznosi 5000 evra.
Kao
što smo već naveli, njihova prosečna cena od oko 20 hiljada evra, čak i uz ovu
subvenciju, većini stanovništva nije dostižna.
Jedan od značajnih problema predstavlja nedostatak neophodne
infrastrukture u prvom redu mesta za punjenje, a prisutan je i nedostatak
servisne mreže. Na teritoriji Srbije postoji svega tridesetak javnih punjača, i
neznatan broj u javnim garažama.
Nedostatak
motivacije države da omasovi i poveća subvencije se može pronaći u postojanju
jako visokih akciza na naftne derivate. Država nema interesa da ostane bez
značajnog prihoda koji se naplaćuje kroz svaki litar goriva. Akcize učestvuju u
ceni sa oko 40% .
Kako je nemoguće brzo podići standard u
Srbiji značajan pomak bi se mogao napraviti uvođenjem subvencija i za polovna
vozila sa električnim i hibridnim agregatima. Dodatna pogodnost bi se mogla
ogledati u smanjenju ili potpunom oslobođenju od carine i poreza na dodatu
vrednost pri samom uvozu u Srbiju.
Sve ovo bi prosečnom stanovniku približilo
mogućnost kupovine hibridnog odnosno elekričnog automobila. Moramo napomenuti
koliko bi posedovanje ovakvih vozila rasteretilo ionako opterećene kućne
budžete a najveći značaj svega je i u smanjenju zagađenja vazduha.
Коментари
Постави коментар