,,ŽENA, ŽIVOT, SLOBODA - MAHSA AMINI'' ANA KOZOMARA
ŽENA, ŽIVOT, SLOBODA
MAHSA AMINI
Živeti život u 21. veku nekada znači zapitati se gde možemo povući jasnu granicu između ostajanja dostojan svojoj veri, tradiciji ili pravnom sistemu i uživanja kataloga univerzalnih ljudskih prava koja danas nikome ne smeju biti osporavana.
Da li u 21. veku ipak postoje slučajevi gde će ,,tradicija'' imati primat nad pravom čoveka na sopstveni identitet, zaštićenim najvažnijim međunarodnim ugovorima koje možemo pronaći u međunarodnom pravu?
Dvadesetdvogodišnja Iranka Mahsa Amini pretučena je na smrt prošlog petka od strane iranske moralne policije. Kada pročitamo ovu rečenicu, prvo što bi nam palo na pamet je da su to neophodne mere kada osoba ugrožava javnu ili moralnu bezbednost. Ako pitamo iranski šerijatski zakon, to se i desilo. Mahsa Amini ugrozila je javni red i mir ,,nemoralnim ponašanjem'' odnosno neprikladnim nošenjem hidžaba, zbog čega joj je nakon pritvaranja oduzet život.
Kada je sve počelo?
,,Žene koje su doprinele revoluciji bile su i ostale su
žene koje nose jednostavnu odeću. Koketne žene, koje se šminkaju i izlaze na
ulicu, koje izlažu svoje kose, vratove, svoje obline – nisu se borile protiv
šaha. One nikada nisu uradile ništa dobro. Ne znaju kako se može biti koristan,
ni društveno, ni politički, ni u profesiji. A to je zbog toga jer,
razgolićavajući se, odvraćaju pažnju ljudi i izazivaju ljutnju“ – izjavio je Homeini, vođa islamske revolucije
u Iranu 1979. godine. Na snagu je tada ponovo stupio porodični zakon (poznat
kao šerijat) koji degradira položaj žena, odbijajući ,,sve što dolazi sa
Zapda’’ pa tako i sva prava koje jedna žena treba da uživa kao društveni
participator.
Od tada, ne samo
da je ženama naloženo kako moraju da izgledaju u javnosti već je društvom kao
zaraza počela da se širi realnost koja ženama određuje kako će se ponašati –
često im je zabranjivano da posećuju različite manifestacije, zabave, čak i to
da u javnosti budu viđene sa muškom osobom koja nije član njihove porodice…Sve
je to dodatno uznemiravajuće kada se u obzir uzme činjenica da su sve do
Iranske revolucije žene u ovoj zemlji živele sasvim slobodno i jednako. Kakav
je to društveni razvoj koji ide unazad?
Najtragičnije u svemu je što se žene kažnjavaju ukoliko
prekrše ovakve norme. Često to bude javni ukor, ili novčana kazna, ali se kazna
vrlo često manifestuje u obliku njihovog hapšenja i, kao što smo videli u
slučaju Mahse Amini, fizičkog nasilja. Formalno, ,,batinanje’’ ili kako se u
Iranu to drugačije naziva ,,prevaspitavanje’’, je od sredine devedesetih
godina zabranjeno, ali je to u Iranu i dan danas neformalna praksa.
Mahsa Amini je nastradala zbog toga što je nedovoljno
bila pokrivena hidžabom. Policija je izjavila da oni nisu odgovorni za njenu
smrt, te da je devojka preminula zbog hroničnih bolesti, uprkos što su se na
društvenim mrežama pojavile fotografije devojke na kojima se jasno vidi da su
joj nanete teške fizičke povrede. Porodica negira da je ikada bolovala od bilo
kakvih bolesti. Zvanične vlasti se još uvek nisu jasno izjasnile po ovom
pitanju. Međunarodne institucije koje se bave zaštitom ljudskih prava takođe
još uvek nisu preduzele bilo kakve korake.
Jedina reakcija koja postoji jesu protesti velikog broja
žena koji izražavaju negodovanje, strah i bes zbog onoga što se desilo dvadesetdvogodišnjoj
devojci. Mnogi transparent označeni su rečima ,,žena, život, sloboda’’ postali
su simbol ove tragedije. Mnoge žene među demonstrantima skidale su svoje
hidžabe i spaljivale ih kao jasnu poruku da žene više ne ćute.
Ni na koji način ne treba osporiti ženi pravo da se
nošenjem hidžaba i ostalih odevnih predmeta prikloni svojoj veri, tradiciji i
kulturi ukoliko je to ono što ona želi. Isto tako, nijedan državni zakon ne sme
narediti ženi da izgleda ili da se odeva na određeni način samo zbog toga što
je to izraz određene ideologije ili vrednosti nekog pravnog sistema.
Poražavajuće je što su u 21. veku žene prinuđene da
skidaju iste te odevne komade i spaljuju ih. Poražavajuće je jer nešto što
treba da bude simbol duhovnog, velikog i
svetog za neki narod sada postao simbol gorčine, besa i otpora. Kada će sve
žene bez izuzezka moći da žive potpuno slobodno i nezavisno od državnih normi?
Tek onda kada svaka žena na svetu bude imala mogućnost izbora, a ne puku
obavezu da poštuje ili da se pridržava ćemo
kao društvo napraviti prvi korak unapred.
Piše: Ana Kozomara (ALPI Women)
Коментари
Постави коментар